Dag 16

26 september 2018 - Seagulls, Zuid-Afrika

We nemen afscheid van Drakensbergen en hebben vandaag een lange rit voor de boeg naar de kust. Via Underberg rijden we naar Kokstad waar we koffie gaan drinken en dat is maar goed ook want vanmorgen in het hotel hadden ze alleen maar oploskoffie en daar wordt deze jongen niet vrolijk van. De gehele rit is ongeveer 500 km dus een lange busdag maar wel met een paar leuke stops onderweg waarover straks meer.

Eindelijk stoppen we dan in Kokstad voor een kop koffie,daar knap ik van op, het weer is ook prima, de zon schijnt en de temperatuur is aangenaam.

Normaal schrijf ik in de bus mijn verslag zodat ik jullie een zo volledig beeld van de dag kan geven gisteren lukte dat niet omdat het schrijven in de Jeep een onmogelijke opgave was. Op die mooie en indrukwekkende rit van gisteren hebben we op de terugweg toen de mist was opgetrokken goed zicht gehad op de 12 apostelen berg en op, zoals deze door de lokale bevolking genoemd wordt, Gods finger. Het gebied van de Drakensbergen was echt imposant en ongerept, het bezoek aan het dorpje in Lesotho gaf goed weer hoe men daar traditioneel met weinig middel leeft van vooral schapen en hoeveel kilometers de herder met hun schapen door de bergen lopen.

Genoeg over gisteren en terug naar vandaag we rijden nu in zuid oostelijke richting naar de Wild Coast, waar we een hotel aan de kust zullen betrekken.

Na de lunch bezoeken we dan eindelijk een school in een arme buurt, we geven ons speelgoed en schrijfwaren aan het schoolhoofd en zijn ontdaan over de omstandigheden waarin men les moet geven. Als we vragen waar ze het meest behoefte aan hebben is het een hek om de school omdat het niet veilig is en er vaak wordt ingebroken. We zijn onder de indruk en zeker degene in de groep in in het onderwijs zaten of nog zitten schrikken als ze horen dat er 50 kinderen in de klas zitten, hoezo werkdruk en dan ook nog met haast geen middelen.

Onderweg bezoeken we nog het Nelson Mandela museum in Mthatha en dan nog 2,5 uur rijden naar onze volgende overnachtingsplaats. De laatste kilometers gaat wederom over een zand/grind pad dus weer schudden het laatste half uur.

Aan het eind van de weg komen we aan op het resort en krijgen onze kamers/huisjes toebedeeld het diner bestaat uit een geweldig lekker vis buffet. Het dessert is ook meer dan lekker onder andere een citroen merengue taart, de topping is van merengue en Evaline besluit de halve topping maar op haar bordje te leggen wat uiteraard weer tot hilariteit leidt.

Na het eten nog even in de bar een potje darten met Jan en Henk en nog een afzakkertje. We liggen nu in bed en WiFi is er alleen maar in de bar dus morgen dan maar plaatsen. Ik heb dan tijd zat want morgen doen wij even niks de anderen hebben een wandeltocht en bezoeken een dorpje, wij kiezen voor strand en zwembad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yvonne Sterk:
    26 september 2018
    Wat een tegenstellingen steeds. Arme scholen en dan deze overvloed aan eten !!!
  2. Eric en Yvonne:
    26 september 2018
    Ja he Yvonne, wij mogen echt niet klagen in Nederland hoor!
  3. Leen:
    26 september 2018
    Indrukwekkend verhaal weer Eric leuk om te lezen op onze vakantie adressen 😜