Dag 27

7 oktober 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Toch nog maar een verhaal over de laatste dag in Zuid Afrika. We vertrekken nadat we de koffer hebben ingepakt en in veilige bewaring bij het hotel hebben onder gebracht richting Stellenbosch. We komen aan bij Oom Sammies Winkel een winkel ala malle pietje waar ze werkelijk waar van alles hebben en te koop aanbieden. Stellenbosch is een leuke stadje met mooie gebouwen en alles draait hier om wijn, kunst en souvenirs een leuk stadje om doorheen te struinen waarbij de portemonnee regelmatig open en dicht gaat.

Door naar de wijnboer voor een wijnproeverij en dat om 11.30 uur. De sfeer zat er goed in en het proeven werd al snel drinken waarbij op enig aandringen van Joke ook nog een fles Port op tafel. We vertrekken in polonaise richting de bus en met pijn in de buik van het lachen.

Joke heeft namelijk een proost spreuk in Rijens dialect te weten; Alez Chantatum als ie nie hangt dan statum. Ze gebruikt dit al de hele reis en op de laatste dag begrijpt Rouston hem pas.

Tijdens onze laatste gezamenlijke lunch bij het monument voor de Afrikaanse taal nemen we ook formeel afscheid van Freddie onze chauffeur van de afgelopen 4 weken en Rouston. Angelique is de uitverkoren om het woord tot Freddie te richten en looft hem voor zijn stuurmanskunst, humor, flexibiliteit maar vooral voor zijn kwaliteiten als foto model, want op elke foto die er van hem genomen werd nam hij een bijzondere pose aan. Ben richt het woord tot Rouston en bedankt hem voor de goede zorgen, het delen van z'n vele kennis en zijn menselijke eigenschappen die hij heeft laten zien de afgelopen weken. Uiteraard zeggen Freddie en Rouston ook nog een woordje van waardering voor ons als groep, uiteraard waren wij de leukste groep ooit we sluiten af met de eerder genoemde kreet van Joke die nu iedereen begrijpt.

We rijden terug richting Kaapstad waar we de laatste uren zullen doormaken aan het waterfront om 19.30 vertrekken we richting luchthaven voor onze terugvlucht.

Op het vliegveld wist Ben te vertellen dat we in totaal 6286 km gereden hebben in de bus dat had hij aan Freddie gevraagd toen we van hem en Rouston afscheid namen.

De vlucht terug verliep voorspoedig, op het schema hebben we 45 minuten gewonnen dus we landen iets na 10.00 uur. Ook de koffers waren er snel dus we stonden snel afscheid te nemen van elkaar. We spreken unaniem uit dat we een fantastische vakantie hebben gehad en hopen elkaar weer eens te zien.

Het busje naar het hotel waar onze auto staat komt ook gelijk aan dus we konden snel richting huis rijden en waren om 12.45 uur thuis, moe maar heel voldaan. Wat een mooie vakantie is dit geweest weer eentje om in te lijsten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Brenda:
    7 oktober 2018
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn , en nu heerlijk ff nagenieten he !!!
    😄👋🏻👋🏻
  2. Mieke:
    7 oktober 2018
    welkom thuis! Super reisverslag en prachtige foto's.
  3. Leen:
    Welkom thuis