Dag 6

15 september 2018 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Voordat ik begin met het verhaal van onze belevenissen op de 6de dag eerst nog even een paar groep genoten nader beschrijven. Henk en Fryda, komen beide uit het onderwijs hij als directeur en zij als docent op de basisschool, eigenlijk zij ze met pensioen maar Henk gaat nog stug door vanwege het gebrek aan onderwijskrachten. Ook Fryda geeft nog steeds af en toe les. Henk bestelde de tweede ochtend een gekookt ei want die waren er niet meer na 30 minuten wachten ging hij navraag doen en ze zouden er aan komen. Niets was minder waar en hij bestelde nogmaals ook nu geen eieren, dus bij het diner hadden we heerlijke eiersalade. Joke en Ben, Joke wordt gezien als degene die alles regelt en voor elkaar krijgt, ze wordt door de hele groep nu aangesproken met majesteit. Dan hebben we ook nog Peter en Joke, Joke was een beetje ziek maar gelukkig gaat het na 2 dokter bezoeken wat beter. De rest komt de komende verslagen.

Vandaag om 5.00 uur wakker gemaakt en om 6.00 uur zitten we na het ontbijt in de Jeep en hebben we Nick als gids. We delen de Jeep met Joke en Ben, Lydia en Peter, Evaline en Jan en Angelique. Het is onwijs koud en mistig en Nick heeft er goed de vaart in al snel komen we de eerste Buffels tegen met jong dus de eerste van de Big 5 is binnen. Daarna spotten we giraffen en niet veel later een Neushoorn (wederom met jong). Nick is helemaal in zijn nopjes want Neushoorns ziet hij niet zo vaak en zeker niet met jong dus hij zegt dat we geluk hebben. Nick praat met ons in het zuid Afrikaans en dat is prima te volgen. We rijden verder en komen om onverharde wegen die ons door de Jeep doen heen stuiteren maar dat mag de pret niet drukken. Niet veel later spotten we Olifanten en dat is dus nummer 3. Nick hoort via de portofoon dat er een Luipaard gespot is en rijd daar als een bezetene naar toe mede ook omdat wij unaniem aangeven nog wel even te kunnen wachten met de koffie. Op de plek aangekomen treffen we helaas moeilijk zichtbaar inderdaad een Luipaard nummer 4 dus en tot onze verbazing heeft ook zij een jong. Nadat we met veel moeite foto's hebben gemaakt gaan we richting koffie en het geluk lacht ons want onderweg komen we Leeuwen tegen dus nummer 5 die ook nog jongen hebben. Lang verhaal kort de Big 5 gespot in 3,5 uur.

De koffie smaakt prima en we bekijken de geschoten plaatjes van elkaar, na de koffie gaan we weer verder, we zien nog veen wild zoals diverse soorten antilopen en nog een Neushoorn, maar ook meer giraffen, nijlpaarden, Kudu's, hyena's, springbokken etc, etc. We lunchen met de hele groep midden in Krugerpark, de lunch is verzorgt door het hotel/Lodge en smaakt prima. De andere twee Jeeps van onze groep hadden slecht 3 van de 5 gespot dus Nick was de held. Na de lunch besluit ik voorin naast Nick te gaan zitten (alsof ik een vooruitziende blik had) door het succes van de ochtend werd Nick over enthousiast en scheurde over de zandpaden waardoor iedereen flink door elkaar werd geschud, ik zat er redelijk relaxed bij.

Tijdens onze tocht spotten we nog meer wild en als kers op de taart, de wens van Nick maar door zijn enthousiasme ook van ons een kudde olifanten met jong, we hebben dus de super big 5 gezien allemaal met jong.

Het geluk van Nick kon niet op overigens waren wij uiteraard ook blij met het resultaat. Op het moment dat het tijd wordt om terug te gaan naar het resort hoor ik Nick praten met een collega die Wilde Honden heeft gespot en dat is echt heel bijzonder want dat zijn er in het Krugerpark nog maar 230 van. Nick wil deze kans niet laten lopen en gaat vol gas over de zandpaden richting de aangegeven plek. Daar aangekomen zien we inderdaad de Wilde Honden en drie keer raden ook deze hebben jongen. Nick is al 7 jaar gids in heg park en had ze tot vandaag nog nooit gezien.

We rijden nu echt terug naar de Lodge waar we Nick uitvoerig bedanken voor zijn uitleg en gedrevenheid en hem uiteraard wat toeschuiven met een mooie speech van de majesteit. Nick verlaat ons in zijn nopjes en wij ook in onze nopjes naar de bar om het te vieren.

Als we aankomen verteld Rouston ons het programma voor morgen en dat is weer om 5.00 uur opstaan voor een nieuwe game-drive maar na een dag als vandaag hebben wij dat er graag voor over.

Na het biertje even douchen en rusten cq dit verslag schrijven en dan hoop ik dat het straks na het diner lukt om het te plaatsen waarschijnlijk weer zonder foto's maar ik doe mijn best

1. Yvonne Sterk:
    15 september 2018
    Nou Yvon, voor iemand die graag uitslaapt, valt het zeker niet mee ??
  2. Jeroen:
    War een belevenis. Echt een bijzondere reis. Fijn dat het voed gaat met Yvon 👍
  3. Anja Stultjens:
    15 september 2018
    Klinkt allemaal als geslaagde eerste dagen
  4. Leen:
    15 september 2018
    Wat een geweldige dag hebben jullie gehad en ik denk dat er nog meer zullen volgen. Alles in zo’n korte tijd gespot overkomt men maar zelden, waarschijnlijk hebben jullie het verdiend 😉.
    Jammer dat de foto’s niet doorkomen maar dat zorgt voor meer spanning bij de achterban 🤨. Moet mij ook even van het hart dat je mooi kunt schrijven Eric het houd de aandacht vast 👍
  5. Brenda:
    Haha leuk verhaal
  6. Gerda:
    15 september 2018
    Geweldig wat jullie allemaal al gezien hebben. Dat kan niet meer kapot. Nog veel plezier samen!
  7. Helen Versluis:
    16 september 2018
    Nou lieve mensen wat een avontuur maken jullie mee heel leuk en leuk verhaal op naar het volgende weer xx
  8. Tini Weynen:
    16 september 2018
    Lieve Yvonne en Eric wat een geweldige verhalen schrijft Eric! En wat een bijzondere vakantie is het, dit is echt genieten, en ik geniet mee!
    liefs ma.