Dag 2

11 september 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

IMG_2401Vanmorgen om 8.00 uur vertrokken na het ontbijt richting het voortrekkersmonument in Pretoria. Het monument geeft een stuk geschiedenis weer van Zuid-Afrika waar Nederlanders van grote invloed in zijn geweest.

Daarna hebben we het Paul Kruger huis bezocht, een museum inmiddels die het leven van Paul Kruger mooi weergeeft. De gids die Rouston heet verteld ons veel met een mooi zuid Afrikaans accent. De groep tast elkaar merkbaar nog af,korte gesprekken en af en toe een grap maar het moet nog een beetje los komen.

Vervolgens naar de union building geweest met een mooi uitzicht over de stad en een inmens standbeeld van Nelson Mandela. Bij dit gebouw is hij tot president benoemd in 1994.

Na de lunch in Pretoria rijden we terug naar Johannesburg en neemt Rouston tijdens de rit op een ietwat chaotische wijze het programma en alle excursies met ons door. Hij gaf vooraf aan dat we een pen en papier bij de hand moesten houden en dat was niets te veel gezegd, het halve programma is omgegooid maar we gaan niets missen. Na de reis komen we aan in Soweto, het meest bekende township (zwarte woonwijk) van zuid-Afrika. We bezoeken de Regina Mundi kerk waar Desmund Tutu gepredikt heeft. We zien veel armoede in deze wijk die 200 km2 groot is. We bezoeken het Hector Pieterson gedenkplaats,de jongen die in 1976 door de politie werd doodgeschoten.

Hierna gaan we naar Nelson Mandela's huis in Soweto wat nu een museum is en wat veel verteld over zijn leven. Na dat bezoek rijden we terug naar Johannesburg waar we overnachten in het Indaba hotel. Om 19.00 uur eten we met de hele groep om nader kennis te maken en dat is gelukt het begint te ontdooien, gelukkig. Morgen om 8.00 uur vertrekken we voor de volgende ervaring tot nu toe is het top.IMG_2370

1. Gerda:
    11 september 2018
    Fijn dat jullie genieten van die bijzondere Zuid Afrikaanse geschiedenis.
  2. Riekie:
    11 september 2018
    Al met al best wel spannende dag. Yvonne jij met jouw stralende lach,wil toch iedereen contact .Gaat zeker lukken,zullen vast genoeg leuke mensen met jullie meereizen.
  3. Riet Wesselius:
    11 september 2018
    Riet: Gezellig zo mee te reizen .Genieten maar.
  4. Helen Versluis:
    12 september 2018
    Hoi lieve mensen wat een avontuur op naar het volgende succes xx