Dag 21

30 september 2018 - Wilderness, Zuid-Afrika

Na het ontbijt begint de dag met een teleurstelling, er staat blijkbaar te veel wind om de zee op te gaan en walvissen te spotten, bijna iedereen vindt dat meer dan jammer. Er wordt democratisch gestemd over de alternatieven en het gaat een combinatie worden van een vogelpark en een olifanten opvang,dus rond 8.00 uur zijn we onderweg.

Ondertussen hebben Yvonne en ik wat research gedaan, mede ook dankzij de verhalen van Aldo en Sylvia eerder deze week en hebben we Rouston kunnen overtuigen om als we richting Kaapstad rijden over een paar dagen te stoppen bij Hermanus, daar heb je nog kans walvissen te zien en hij stemt hiermee in. We geven de hoop nog niet op.

Even over gisteravond nog voor iedereen die ooit een keer naar Die Wilderness gaat kunnen wij restaurant Blue Olive van harte aanbevelen, heerlijk gegeten denk dan aan struisvogel carpaccio, Kudu biefstuk, etc werkelijk een feest voor de smaakpapillen voor een prijs die heel ver onder wat wij gewend zijn ligt.

Bij het olifantenpark besluiten wij niet mee naar binnen te gaan omdat we dit al eerder in Thailand gedaan hebben en omdat de koffie ons roept. Dat blijkt een goede keuze omdat we in gesprek raken met Younes van een filmproductie maatschappij die daar aan het filmen zijn. Hij bevalt ons een bedrijf aan in Gansbaai die ons kan helpen om walvissen te spotten en kooiduiken met haaien mogelijk te maken. We noteren de gegevens en gaan vanavond eens rustig kijken of we dat toch nog in het programma kunnen proppen en wat er dan voor moet wijken.

Nu door naar een vogelpark, dat is in de natuur met een groot net er overheen. We spotten vele soorten vogels waarvan de een nog mooier als de andere is. Het betreden van een dergelijk vogelpark is niet geheel zonder risico, we zijn nog geen 100 meter onderweg en ik word boven op mijn kop gescheten en even later door een papegaai achtige in mijn vinger gebeten, maar dat was mijn eigen schuld.

Na het vogelpark rijden we richting Knysna waar we een boottocht maken door de baai en tevens lunch hebben genuttigd. Dat waas een beetje een saai tripje er was weinig te zien. Als we van de boot afkomen krijgen we tijd om te shoppen, maar liefst 1,5 uur op verzoek van Paul wat wel erg veel is voor de paar winkeltjes die er zijn bij de haven, dus snel een terras op voor een koud biertje want het is erg warm.

Vandaag dus een dag die wat tegenviel ten opzichte van de verwachtingen, maar dat hoort er ook bij. Straks gaan we weer lekker een hapje eten bij Blue Olive want dat is gisteren erg goed bevallen.

Morgen vertrekken we richting Oudtshoorn eens zien wat die dag gaat brengen.

1. L. Delwel:
    30 september 2018
    Leuk weer te lezen Eric en hoe stond het toupetje jou :-) ik hoop dat jullie nog walvissen gaan zien, voor ons zit het erop wij zijn onderweg naar huis maar jullie hebben toch nog een week in Kaapstad als ik het goed heb? Veel plezier nog en blijf schrijven want dit is erg leuk om te lezen.
  2. Eric:
    30 september 2018
    Eric met haar lijkt nergens op Leen dus snel er af gepoetst. Hopelijk gaan we in Hermanus geluk hebben, jullie goede reis huiswaarts en tot over iets meer dan een week